عوارض افزایش صادرات فولاد

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در زمینه عوارض صادراتی و مشکلات و چالش‌هایی که این روزها بازار فولاد را تهدید می‌کند،

اظهار کرد: مصوبه وضع عوارض صادرتی سنگین بازار صادرات فولاد را در ابتدای سال با چالش جدی مواجه کرد و میزان صادرات ما کاهش یافت.

وی گفت: وزار صمت با در نظر گرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین تأمین نیازهای داخلی کشور را در اولویت دانست

و گفت تولیدکنندگان موظف به تأمین محصولات بورس کالا و بازار آزاد هستند و پس از آن می‌توانند مازاد محصولات را صادر کنند.

سبحانی در ادامه افزود: کمبود انرژی برق و گاز تولید فولاد را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد که افزایش نرخ فولاد به ۷۰۰ دلار فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازارهای جهانی مهیا می‌کرد.

اما آن هنگام که عوارض صادراتی مانع صادرات فولاد کشور بود، روسیه با کاهش قیمت محصولات فولادی خود و تخفیفات ۱۰ الی ۲۰ درصدی، بازارهای هدف را به چنگ آورد و می‌توان گفت صادرات فولاد ایران در حال حاضر در کمترین میزان و نزدیک به صفر است. و اندک معاملاتی که انجام می‌شود مربوط به خریدهای پیش از عید است که با قیمتی پایین بسته شده بود.

سبحانی همچنین اظهار کرد: روسیه با دامپینگ فولاد و فروش آن با نرخی پایین‌تر از نرخ داخلی، قیمت محصولات فولادی را تا ۶۰۰ دلار و حتی کمتر تنزل داد .

که این امر راهی برای حفظ ارزش پول این کشور پس از تحریم‌های گسترده بود، به همین جهت با توجه به این اوضاع و عوارض سنگین محصولات صادراتی ایران، صادرکنندگان ایرانی عقب‌نشینی کردند که این امر فرصتی برای کسب بازارهای هدف برای روسیه بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: اگرچه پس از این جریان وزارت صمت مصوبه عوارض را اصلاح کرد، اما این در شرایطی است که روسیه به میدان آمده و کار را برای ایران دشوار کرده است به طوری که کسب مجدد این بازارهای هدف در شرایط فعلی و با نرخی که روسیه محصولات خود را عرضه می‌کند به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.